16 lipca 2017

Spotkanie na szczycie

Obserwacja zwierząt, zwłaszcza tych najrzadszych gatunków, to moja pasja i główny cel wypraw. By jednak stanąć oko w oko z dzikimi zwierzętami, czasem trzeba udać się w dziwne, trudno dostępne a nawet niebezpieczne miejsca. Jak choćby to na Borneo, w dolinie Dannum, gdzie w tamtejszym centrum biologiczno-badawczym, udało mi się dostać na platformę obserwacyjną na drzewie Dipterocarpus - tropikalne drzewo z rodziny dwuskrzydłowatych.



Myliłby się jednak ten, kto pomyśli, że to ambona podobna do tych, jakie w Polsce mają leśnicy. To niewielkie stanowisko zbudowane w koronie potężnego tropikalnego drzewa, zwieszone jakieś 80 metrów nad ziemią, do którego prowadziła stroma, metalowa drabina przybita do pnia. Jej śliskie szczeble przymocowane były do drzewa tak, że stanąć się na nich dało jedynie palcami. Wspinałam się tam z duszą na ramieniu, przerażona, co ja tu w ogóle robię. Na górze spędziłam parę godzin rozmyślając o dziennikarzach i podróżnikach, którym w podobnych warunkach udawało się spotkać dziko żyjące małpy.

   






Gdy byłam już pewna, że nic ciekawego nie zobaczę, nagle zaniemówiłam – przede mną, jakby znikąd, z zieleni, wyłonił się cudowny gibon. Jego skrętne na wszystkie strony nadgarstki pracowały błyskawicznie, a łapy z łatwością chwytały kolejne gałęzie, tak, że zwierzę dosłownie przeleciało mi przed oczami. To był ułamek minuty, nie zdążyłam wyciągnąć nawet aparatu, gdy on zdążył już zniknąć wśród liści.

Oczarowana trwałam tak kilka chwil.
Na ziemię sprowadziła mnie dopiero myśl, że… trzeba jakoś zejść na ziemię.
W tym na szczęście pomógł mi przemierzający to samo miejsce przemiły Szwajcar – jak się okazało – zawodowy wspinacz skałkowy.
On i gibon mieli więc coś wspólnego. Ja natomiast miałam ogromną satysfakcję z tego spotkania na szczycie.


Zapraszam na kolejną wyprawę wraz ze mną na Borneo, którą planuję właśnie poprowadzić w tamten bardzo dziki rejon, do centrum stanu Sabah, m.innymi do Doliny Dannum.


Jeśli jesteś zainteresowana/y dołączeniem do kameralnej grupy Pasjonatów Dzikiej Przyrody to prześlij mi proszę formularz - skontaktuję się z Tobą z końcem sierpnia ze szczegółami :)


To wszystko można będzie zobaczyć podczas  wyjazdu na Borneo.
Zapraszam do oglądnięcia tych cudów przyrody wraz ze mną, na żywo, na wspólnej wyprawie !!!

Serdecznie zapraszam :)
Dorota Polaczek